Hou je vast.... daar gaan we 


Krijg ik een artikel toegestuurd over marketing. Nou erger ik me bij zulke artikelen vaak al wild voordat ik bij de tweede zin ben. Maar de titel (“zo vermoord je de clichés”) laat me grinniken en mijn aandacht valt al snel op iets intrigerends.

“Hoe bekender je woorden klinken, hoe groter de kans dat je genegeerd wordt. Clichés worden meteen begrepen… en door de automatische piloot afgehandeld. Alleen wat onbekend is, maakt alert”.

Bingo. Van zo’n zin ga ik meteen op hol. Dìt wordt voorlopig mijn antwoord aan die mensen, die mij blijven vertellen, dat ik meer houvast moet bieden en meer van die clichés moet gebruiken, als ik klanten wil hebben. Dat ik dus in Jip-en-Janneketaal moet uitleggen wat we nou eigenlijk gaan doen, concreter moet aangeven wat de resultaten van mijn inzet zijn en beter onderbouwd moet garanderen dat je wat je mij betaalt vet terugverdient.”

Natuurlijk kan ik wel zulke dingen opschrijven. Technisch gesproken dan. Maar ik zou mezelf verloochenen. En mezelf verloochenen... dat doe ik niet. Voor geen prijs. Ik geef geen illusie als houvast. Ik wil - als we eenmaal aan de slag gaan en zich onverwachte wendingen ontvouwen - dat wonder niet op een of andere manier moeten zien vast te kletsen aan het eerder beloofde resultaat. Ik bied geen zoethoudertje voor de denkgrage geest, zodat er geen ruimte ontstaat voor het onbewuste, dat er gewoon wel of geen zin in heeft, ook al kan het niet uitleggen waarom precies.

Zonder mezelf ooit te hebben afgevraagd of het een goede marketingstrategie is, schrijf ik het liefst iets op, dat verwondering wekt. Waar ik zelf om moet grinniken. Daarom zeg ik niet dat ik coach, maar dat ik decoach. Dat ik niet train, maar Beyond Business as Usual met je ga. Daarom vind ik het niet relevant mijn kennis en ervaring over alles tussen chakra’s tot business modellen te etaleren in een flyer. Geen onnodig geklets. Geen illusies. Geen cliché-verhalen. Dan maar geen “klanten”, maar voldoening van een blog vol blije herkenning voor de lezer, die zijn houvast graag vindt in het niet-weten. Die net als ik vaart op intuïtie, vertrouwen en een onbeheersbare drang tot het scheppen van wat er nog niet is.


Zin om te reageren?

Laat een reactie achter: